• Tidak ada hasil yang ditemukan

Shortnote Kuliah Maghrib UAI

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2021

Membagikan "Shortnote Kuliah Maghrib UAI"

Copied!
14
0
0

Teks penuh

(1)

Shortnote Kuliah Maghrib UAI

Assalamualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Pengadang Baru KT. Selasa | 21.1.2015

Kitab Hidayatus Sibyan Perihal Pengurusan Jenazah

1. Solat jenazah atas kubur xdok mslh jika kite terlewat solat hingga mayat telah dikebumikan,xdok mslh,leni rama org bodo ngaji 4 tahun je baru tp dia kate dokleh solat jenazah atas kubur,ni mslh gaduh nk ngajor,baru hafal 10 hadis koya diri tu mcm ulamak doh.

2. Kalau dok igt nk mandikan mayat sebelum tanam maka bile tanam doh dok wajib gali semula,tp kalu nk gali semula nk sbahyang kan balik pun xdok mslh,bulih belaka.

Soal Jawab

1. Wajibkah org kene penyakit strok solat?

– Selagi ade akal yakni akal dia ingat akal dia tahu sedar dan bfungsi wajib dia solat,sekodor mana?kalu kene baring je wajib dia solat secara baring,yg mane susah tu dikire gugur seperi xleh bdiri ke xleh duduk atau seumpamanya,solat tetap wajib.Make sebelum sakit ni la molek belajor supaya bile kite s a k i t k e k g i s e n a n g n k b e r a m a l . M u k a l l a f j e w a j i b sembahyang,iaitu berakal dan baligh telah dikire mukallaf,org yg nyanyuk dikire xde akal,maka dia dok wajib sembahyang dan dok wajib qadha.Kalu siang dia dok nyanyuk tp waktu mlm je dia nyanyuk maka siang tu wajib solat malam tu xwajib solat sbb xdok akal bg dia pd mlm itu.

2. Logo halal ni makne guane?

– Logo halal ni nk memudahkan kita,xdok kene mengena dgn halal haram ia cume membantu kita bpandukan syarok je,tp jika ade

(2)

makanan yg xdok logo halal bukan bermakna haram cume kalu waswas kita tinggallah.

3.Kwsp ni haram tak?

-Tak haram krn ia cume potong sbhgian drpd gaji kita utk simpanan dgn selang masa tertentu akan diberi balik tp bile duit tu dilaburkan dimain saham jadi kalu terlibat dgn pkara haram maka dok bulih lah,yg dikire dividen tu jika ade kait dgn bisness haram maka ianya haram,kwsp xharam sbb duit kita,yg dividen tu kene hati2 takut2 campur dgn bisness haram.Dividen bukan makne haram cume kene tgk mcmana keuntungan diperolehi.

4. Dulu sy peminat tegar death metal music,tp kini sy dah berubah minat kpd talaqqi kitab dan ngaji agama cume sy xleh tinggal onani skrg,mcmana ni ust?

– Perbuatan keji tu dia xmari melalui kaki,yer mari melalui hati kita,kalu mari lintasan syaitan utk buat dosa kita kene selalu igt Allah memerhati kita,nk latih supaya kita ingat Allah maka latihlah diri kita dgn zikrullah dan berdoa nk mitk kekuatan,kalu rase nk buat jgk cepat2 amik wudhuk solat,mmg kehendok nk buat jahak membuak buak maka kite kene sobor lah.InsyaAllah mu berjaya buang tabiat buruk tu jika ingat Allah

5. Sama ke pahala org masbuk dan tak masbuk?

– Tak sama melainkan ade uzur syarei,dia mmg mari awal dah cume motor dia rosak maka terlwat maka dia dpt pahala sama mcm org tak masbuk,yg xdpt pahala sama mcm makmum tak masbuk ni bile org mula solat dia duk main main lg kat koloh.

6. Kalu org cine bukan islam tepek kalimah islam di kereta bulih dok?

– Jawabnye pkra kesucian islam mesti kene pantau olih kerajaan,kalu buat btujuan nk persenda org islam wajib kene

(3)

btindak,kalu saje saje dia letak xdok mslh,cth letak tulisan assalamualaikum di keereta xdok maslh,tp kerajaan kite lembap,org hine islam dok btindak,g bertindak dgn org ceramah tu dok kene tu.

7. Apa hukum mari raaa mase tgh smyg?

– Berat org ngadang baru ni xdok kije ke ape tgh mayang mari raaa jgk,jawabnye dok batal krn mari raa ni xtermasuk dlm pkara yg mbtaalkan solat cume berat nanang la tgh mayang mari raaa jgk

8. Kawan sy minat kpd jiran tp jiran tu kahwen dah,boleh ke simpan perasaan ke dia?

– Dok bulih bining org tu kang,amik janda la janda rama leni 9. Ustaz tdo berape jam sehari?

– Kite tdo lebih kurg 4 jam sehari,siang sejam malam 3 jam,skit2 dohla tdo krn rugi tdo lame lame.

10. Mase solat kite tahan menguap adakah boleh tahan dan ade efek ke pd kesihatan jika tahan menguap?

– Boleh tahan xdok mslh cume lebih baik menguap jelah,tutup mulut xdok mslh.Kalu wak keluar suara dgn sengaja makhruh hukumnya.

11. Betul ke ayat ” sembahyang ” ni saloh sbb dikire asal dr hindu kawan sy kabo?

– Jawab nye betul lah kawan mu ni sudoh giler,xdok mslh gune pkaataan sembahyang pun same je dgn solat.Mari duane dok tahu dia ni.

12. Guane kalu sy haid tibe2 hari ketujuh behnti haid dan hari ke 8 dtg balik haid 2 3 hari,adakah dikire haid jgk?

– Dengor molek org laki kalu nk kahwen wajib dia belajor bab haid,kalu xmbuh kahwen sunat dia belajar bab darah wanita,kalu

(4)

org puang dok kire ah diploma ke degree ke phd ke masta ke unabasiti ke wajib belajor bab haid bab taharah bab fardhu ain, ade 2 qaul dlm mazhab syafei yg masyur iaitu hari ketujuh tu dikire haid jugok tp darah xada,sama mcm haid,dan qaul kedua kata hari ketujuh tu bukan hari haid tp masih lagi dizzman haid tp dia wajib solat krn dikire suci pd hari itu. 13. Mok sy maroh sy g dgr kuliah agama sbb dia kata situ tempat org hijau.

– Jawabnye jika mmg mok ayoh kita dok beri didikan agama pd kita maka kita wajib kene belajor jugok dan jika kita pergi belajor walau dia larang kita tak derhaka pd ibubapa kita,krn kejahilan dia dok didik kita dgn baik maka kite kene belajor sdiri lah,mokayoh xleh halang anak nk belajar kewajipan dia sekiranya mereka dok mampu nk beri didikan dgn baik,mok ayoh ekpun bende gni nk kire politik jgk,kalu nk dengor xmbuh sakit linge berat ah,kita ni mcm besi buruk lah nk jd cantik kene katok dulu baru comel.

14. Mandi mayat kene pakai sabun ke? – Jawabnye sunat pakai sabun

15. Baju melayu sy ade tahik cicok jatuh sah tak solat?

– Kalu najis tu kering dah xdok mslh xbatal solat yg batalnye bile solat tahi cicak jatuh atas bahu kite melekat dan basah dan najis berpindah maka batal lah jika xsegera buang najis itu atau alih najis itu.

16. Saya suka tgk gmbr seksi guane nk tgnani mslh ini?

– Dok mung ah tok imam pun suka krn Allah cipta lelaki ni minat wanita,jadi ubat dia berkahwinlah tgk bini mu seksi seksi xdok mslh.

17. Ape hukum pakai celak dikatakan menyerupai firaun?

(5)

ayat nk suruh nmpk bijok,jgn kite lebih2 sgt tu bukan ikut firaun,hukum pakai celak ni laki boleh pakai puan boleh pakai xdok mslh,cume jgn bertabarruj,org arab nung yer paka jenis gtu doh,bukan firaun,firaun lain buat belang2 atah pale pala bonjok plok tu baru firaun,jd jgn lebih2 bab hukum.

Wallahua’lam semoga perkongsian ini bermanfaat.Pakat share dr Page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus deh

Syarat Pendaftaran @ Tambah

Bidang ICT

(6)

Sabda Rasulullah S.A.W

ُُﻪُﺗﺎَﻛَﺮَﺑَو ِﻪﻠﻟا ُﺔَﻤْ ﺣَرَو ْﻢُﻜْﻴَﻠَﻋ ُمَ ﻼَّﺴﻟا ﻢﻴِِ ﺣَّﺮﻟا ِﻦَٰﻤﺣَّﺮﻟا ِﻪﻠﻟا ِﻢْﺴِﺑ

Sabda Rasulullah S.A.W,

“Sesiapa yang menjadikan akhirat sebagai kerisauannya maka Allah S.W.T akan memperkayakan hatinya dan harta benda dunia akan datang kepadanya dalam keadaan tunduk dan hina, dan sesiapa yang menjadikan dunia sebagai kerisauannya, Allah S.W.T akan menjadikan kemiskinan terbayang-bayang di hadapannya dan dia akan diselubungi kesusahan. Dia tidak akan mendapat di dunia lebih daripada apa-apa yang telah ditakdirkan.”

(Hadith riwayat Ibnu majah dan Tirmizi)

Sahabatku, sesulit apapun hidup anda, sepedih apapun penderitaan anda, jangan pernah meninggalkan Allah, jangan pernah meninggalkan sholat, datanglah pada Allah, yakinlah padaNya. Hanya Allah yang bisa menyelamatkan hidup kita, merubah derita menjadi kebahagiaan -Ust. Muhamad Agus Syafii-Dari Abu Musa r.a., “Rasulullah ﷺ pernah ditanya mengenai seorang laki-laki yang berperang supaya dikatakan ia pemberani (seorang yang berani), berjuang kerana membela kesukuan (bangsa) dan berjuang kerana ingin dipuji, maka manakah yang disebut berjuang di jalan Allah?” Rasulullah ﷺ lalu bersabda: “Barangsiapa berjuang untuk menegakkan kalimah Allah setinggi-tingginya, maka itulah yang disebut berjuang di jalan Allah.” (Muslim:3525)

Rasulullah saw bersabda:

3 golongan umatku akan mengisi neraka jahanam selama 7x umur bumi:

(7)

1. org yg gemuk tapi kurus

2. org yg berpakaian tapi telanjang 3. org yg alim tapi jahil

–> gemuk tapi kurus: sihat tubuh badan tapi kurg ibadat

–> pakai tapi telanjang: memakai pakaian tapi tak ikut syariat –> alim tapi jahil:org agama yg halalkan yg haram utk kepentingan peribadi

Sekian, selamat beramal.

ٍﺪَّﻤَﺤُﻣ ﺎﻧﺪﻴﺳ ﻰﻠﻋَ ِّﻞَﺻ َّﻢُﻬَّﻠﻟَا ﺪَّﻤَﺤُﻣ ﺎﻧﺪﻴﺳ لِآ ﻰَﻠَﻋ َو

(8)
(9)

Shortnote Kuliah Maghrib UAI

Assalualaikum shortnote kuliah maghrib Ustaz Azhar Idrus di Masjid Kuala Menjing Kuala Berang. Selasa | 20.1.2015

Kitab 40 Hadis Penawar Hati m/s17

1. 3 Pkara bsama dgn manusia iaitu harta,anak bini dan sahabat handai dan amalan.2 tidak ikut balik ke kubur iaitu anak bini sahabat handai dan harta,1 je yg ikut kita ke kubur bile mati nanti iaitu amalan kita.

2. Bile mati ni xdok lah kawan kita,lagu mana rapat pun dengan kawan kite maka situ jugok abih iaitu takat mati sahaja.Org yg paling rapat dgn kita ialah anok2 dan suami isteri,isteri yg kite cinta anak2 yg kita syg mereka henye dpt hantar kite ke tanah perkuburan dan henye dpt ucap selamat tggal saat kite masuk dlm liang kubur.Sayang lagumana pun setakat kubur sahaja walhal beranak tu g noreh getah dlm hutan nung nk cr pitih nk besor ke anok,sakit bowok g spital mcm2 la sggup utk anak bini tp hakekatnye syg itu terhenti di kubur sahaja.

3. Bile ayah mak mati anak tak ikut bsama,dpt hantar kubur je,mase ngandung anak mcm2 ujian,muntoh la sakit lah,tp anak tetap tak ikut mak masuk dlm kubur,abis jauh pun anak terjun dlm liang nk urus kebumi mak,tu la paling jauh pun,ade jugok anok dok balik bile mok mati,alasan exam,bodddo punye anok,mok mung susoh2 jage mung,dia mati balik lah bodo ni sapa dokdang balik mok pok mati,8 bradik 4 bradik je balik,kene molek balik semua,Alhamdulillah la tp 8 8 ni dok pandai belaka mayang mayat,mandi mayat kapan mayat mok,booddo punye anok,mung buke lah kitab fiqh siapa yg afdhol smyg jenayah mak ayah dia mati?Anak dia la paling afdhol kendalikan solat jenazah tp olih krn jahil boddo padan duk bowoh je dokleh doh jd imam jd makmum solat jenazah mak ayah.

4. Sapa dokdang nok mayang mayat mok ayoh mati,kalu dokdang pun mayang jelah atah kubur mok ayoh,balik lwt alasan dok myg

(10)

sbb org mayang doh,boddoo punye anok,doh mung dokdang mayang sejid mayanglah atah kubur pun,doh dok tahu kebende bodo,nk jadi anok sgt tu dok ngaji,dia tanye kite pulok bulih ke mayang atah kubur?Bulih lah bodo,mayang atah kubur xdok mslh,sbb ape gtu sbb dok ngaji,boddo sokmo bab agama sapa nk mayang jenazah mok mati pun dok tahu pale ekor.Molek mase kecik2 bakor anok gni xdok jase lasung.

5. Berat kite ni generasi berat,boddo lebih pade kure ag,dok reti bende teruh,nok kambuh mok mati pun xmbuh,pegang cangkul pun xmbuh,doh mok mung tu kang,roi lah kematian dia,anok peseng mende gni molek tolok dlm liang kambuh hidup2 boddo sgt.Ngaji lah!!

6. Mayat yg sedang berada dlm kubur same mcm org yg jatuh dlm l a u t k e l e m a s a n , m e r e k a s g t p e r l u k a n o r g z i a r a h d a n mendoakannya,mazhab syafei dok ajor ziarah kubur mase hari raya je,kita dianjurkan ziarah bile2 mase je,sedekah pahala.Tp kite bodo sama mcm org putih la dok ngaji bab ziarah kubur ni.Kalu MB umum siapa yg pergi ke kubur lepas asar akan diberi wang 5 ribu,tengok ah abih acur ah pagor kubur duk pogo,semua semboh pitih belaka.Sepatutnye mu anok dia kene ziarah sokmo la kubur,dok kire ah sebelum g kije pung,leni anok rama tp mcm anok beruk dokleh nk bjasa langsung ke mok ayoh.

7. Cari ke harte nung naik dlm bukit or cari kayu candang nung langkoh pale rima,sggup gadai nyawe,nung bgian dlm laut dalam tu laut dlm ah cari pitih,laut kucoh ni rele g ah nk cari nye pitih,terjun dlm lubuk yu nk cari ke pitih,cari ke harte utk a n o k b i n i n g , p a h t u g u a n e ? I k u t k i t e d o k m a s u k d l m kubur?Dokkkkk!!!!.Harte kamu untuk waris!.Umur 60 wak r u m o h , s i a p r u m a h k i t a p u l o k t u r u n r u m o h d u d u k d l m keranda,patut 60 tahun tggu abih kurg40 tahun duduk rumoh tu,ni 4 hari je dang duduk brokkkk bahang tanoh mati,leni sape bulih rumoh tu?Anok anok ah duk cari buku bank nk bg harta pulok.

(11)

pun cabut bile mati,mandi dgn air paip telanjang xdok herte bende menandakan kite ni mari papa kedana balik pun papa kedana,tp oleh krn kite ni gile duk berebut jugok barang dok kekal,itulah kite,org cerdik berebut barang kekal,nung g perang badar nung para sahabat sbb tahu doh barang kekal ganjarannye nanti.

9. Dunia ini bukan barang rebutan,barang rebutan ialah syurga.Sbb tu ade org sggup mati di afghonistan di chehcnya di syiria krn nk rebut brg syurga.

10. Malam pertama nikoh mmg suka tp kene igt ade malam pertama di alam barzakh,gelap sokmo xdok ceroh doh.Difitnah org beriman itu 7 malam,hok paling hebat mlm pertama di alam barzakh,walaupun hadis ni dhoif xleh buat hujah tp boleh dijadikan pedoman betapa takutnye duduk dialam barzakh,Tok Kenali dulu gali liang di rumahnye utk rasa takutnye azab di alam barzakh.

11. Malam pertama malaikat mungkar nakir mari soal,dokleh jawab dikatok dan dikepit tulang rusuk hingga tggelam dan dicungkil balik dan dikatok lagi jika xleh jawab.Hok atah rumoh puak puak bahang nasik ratik,hok bowoh dlm tanoh nung wowaaa wowaaa kene katok di mungkar nakir.

12. Perihal tahlil pulok kalu ade makang baru lah mari,malam ptama dok rama org sbb wak paung bodo je,malam ketujuh tgk r gegor ah tiang rasuk sbb nmpk nasik minyok,mari tahlil krn nk makang ni semua bidaah yg dikeji syarok.

13. Jadi kite tahu doh herte kite xdok manfaat maka agih awal awal harta kita jd saham akhirat,bia jadi tiang masjid ke lantai masjid ke inilah org yg cerdik.

Soal Jawab

1. Saya nk buat pinjaman utk niaga boleh ke?

(12)

riba atau pkara haram barulah xleh buat pinjaman.Krn kesan riba ni keberkatan ni xdok.

2. Bolehkah sujud sahwi dilakukan selepas salam?

– Sujud sahwi tempatnya ialah sebelum salam,tp kalu dia terlpas sujud sahwi selepas salam boleh sujud balik tp kene beri salam semula.

3. Org laki pakai subang boleh ke?

– Dok bulih dilaknat krn subang ni ziinatul nisa’ alatan khas utk perhiasan kaum wanita.

4. Adakah hisap rokok Nabi tak mengaku umat?

– Dok betul begitu,rokok ni dok molek sahaja,jgn sekali kali guna hadis palsu utk mbetulkan keadaan,kite dok perlu kpd rekaan2.

5. Apakah hukum pasang kelambu atas kubur? – Pasang saje saje makhruh hukumnya.

6. Isteri derhaka ni gugur nafakah ke?

– Yer gugur nafakah makan minum sahja.Tempat tinggal dan pakaian dok gugur nafakah.

7. Ayah sy xmbuh mayang pahtu dia mtk tolong sy xnak tolong sbb dia xnak smyg ape hukumnye?

– Walau kapir sekalipun ayah kite kene tulung,soal dok smyg tu kite kene tarbiyah lah,lainlah dia mtk tolong beli nombor ekortu tolong pkara haram xleh la tolong,ayoh kite kan jahat lagumana kene tolong lah krn nk jaga adab anak kpd ibubapa. 8. Boleh ke memasak dan makan ketika ade org mati dlm rumah kita?

(13)

paka haram lalu ni sbb dok ngaji molek,gaduh ngaji,dok teliti betul2 bab hukum,dok belajor abih,asalnye xdok mslh masok dlm rumoh jika ade mayat,cume bile org mati ni org sibuk duk urus care mayat maka mereka dok masok lah,tu lah,lagi satu bile kite g rumoh si mati jgn suruh dia g masok sbb sibuk belaka,ulamak pesan sebaiknye bowok makanan utk tidak meyusahkan tuan rumah,nk makan dlm rumah ketika ade mayat xdok mslh,kalu org angkat makanan jugok boleh makan xdok mslh yg dilarangnye jgn suruh tuan rumah masok krn takut nyusoh ke dia.

9. Menantu dok pakai tudung depan ayah mertua ape hukumnya? – Xdok mslh krn menantu dgn mertua xbatal air sembahyang dia jd mahram kita sampai bile2.

10. Apakah maksud Al Quran ni penyelamat?

– Maksud nye wahyu Allah ni adalah penyelamat mengeluarkan kita daripada kegelapan kekafiran kegelapan kejahilan kpd cerah bsama islam

11. Apakah maksud ijtihad?

– Ijtihad ni usaha utk mdapatkan keputusan yg belum ade hukum,Ulamak yg berijtihad digelar mujtahid.

12. Apakah hukum cukai yg dikenakan kpd umat islam?

– Ade 2 keadaan dibenarkan kutip cukai drpd rakyat iaitu kerajaan yg tiada sumber pdapatan,dan kutip cukai dr org kaya sahaja,yg lain nye haram kutip cukai kpd umat islam.

13. Sah ke tok imam lafaz niat maghrib sedangkan dia nk myg isyak?

– Sah xdok mslh jika lafaz dia salah tp niat dia betul solat isyak,lafaz dgn niat ni berbeza.Jadi kalu kita dok tahu dia niat betul atau salah kene ikut dulu,husnul zonnhi.

(14)

14. Boleh ke ambik duit bantuan banjir sedangkan saya bukan mangsa banjir?

– Jawabnye dok bulih ambik haram menipu daya begitu.

15. Betulkah sebelum kkemunculan Nabi isa dan Imam mahdi akan diketua oleh org islam bketurunan nabi iaitu Abu Bakar Al Baghdadi?

– Dok betul,Abu Bakar Al baghdadi hok ade leni tu di Iraq tu. 16. Ketika solat sy gatal bahagian kemaluan dan garu 4 kali bturut2 batal ke solat?

– Batal la jika anggota yg bgerak 4 kali bturut2 tu anggota berat.

17. Apakah maksud sanad?

– Sanad ni org yg mengambil atau menerima cth bab mengaji kite ngaji dgn org tu org ni maka itulah sanad,kita dgr sesuatu pkara drpd org tu dikire sanad lah tu.

18. Adakah muslimat yg dipeluk kpop tu ketetapan Allah?

– Jawabnye semua ketetapan Allah mengenai kejadian2 alam ini sebelum Allah buat bumi lagi mmg betul la tp kene tgk dulu jika dia jadikan ia sebagai alasan utk lepaskan diri maka ianya haram,kita nk lepas diri kite kata ketentuan Allah,menyalahkan takdir maka haram kate gtu,adab bcakap kene kate kelemahan kita dari kita,yg baik dr Allah,tu baru comel,jgn sesekali mpermainkan takdir Allah krn ianya haram. Wallahua’lam semoga perkongsian ini bermanfaat pakat share dari Page Koleksi Shortnote Kuliah Ustaz Azhar Idrus deh.

Referensi

Dokumen terkait

tiang reklame/ tiang papan nama tetap dari kayu, besi, beton dan bahan gabungan dan atau

Niemi ja Multisilta (2014, 17) määrittelevät sen koulun konteks- tissa tarkoittavan sitä, että oppilailta edellytetään entistä enemmän valmiuksia hankkia tietoa,

Perlakuan sumber pupuk N dan waktu pemberian Urea yang berbeda tidak berpengaruh nyata pada panjang tongkol tanpa kelobot dan kadar gula jagung manis (Tabel

Kandungan C organik tanah dapat meningkat hingga 4.5% jika ditambahkan kompos sebelum kegiatan budidaya tanaman jagung (Sumarsono dkk, 2005), meski demikian,

Selain itu, ‘Strategi’ KTSP (Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan) sangatlah baik, dimana sekolah diberikan wewenang menambah materi pembelajaran bagi siswanya, dengan melihat

Merefleksi secara mundur, salah satu tindak pelanggaran hak asasi bagi ODGJ ini sebenarnya telah dilarang di Indonesia sejak tahun 1977, seperti yang termaktub

4 apa yang kalian lakukan bila ada kerja bakti di sekolah 5 apa yang terjadi bila semua orang tidak senang bekerja. akibat apa yang pernah kalian rasakan ketika tidak

Menurut Kodoatie dan Sjarief 2005, banjir ada dua peristiwa, pertama peristiwa banjir atau genangan yang terjadi pada daerah yang biasanya tidak terjadi banjir dan