Kurang nutrisi
■Big »dah 1Q j
Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
ertumbuhan tulang
■ 4 yang agresif ber laku pada waktu kritikal tumbesaran ke
tika usia bayi sehingga remaja. Ketika itulah ia memerlukan vitamin D secukupnya supaya proses berkenaan berlaku secara normal.
Pengambilan vitamin D yang mencukupi juga dapat mengelak masalah pertumbuhan terban tut yang bukan saja boleh menjejaskan penampi
lan seseorang, tetapi juga memberi impak kepada tahap kecerdasan (IQ) ka
nakkanak.
Kajian mendapati apa
bila seseorang kanak
kanak tidak mendapat vitamin D mencukupi, pertumbuhan tulangnya akan terbantut, Keadaan itu bukan saja menyeba bkan kanakkanak me
miliki fizikal yang lebih pendek, tetapi mereka memiliki IQ jauh lebih rendah berbanding rakan sebaya yang mendapat nu
trien vitamin D secukupn
ya dalam diet harian ma singmasing.
Malangnya, berda
sarkan Kajian Nutrisi Asia Terlggara (SEANU
TS). biarpun dalam kea
daan negara yang sedang
membangun, masih ramaikanakkanak di Malaysia
mengalami masalah kekurangan vitamin D.
Keadaan ini berpun
ca daripada pelbagai faktor antaranya diet tidak seim
bang, kurang aktiviti luar dan pendedahan terhadap matahari yang akan mem
bantu memproses vitamin D sebaik cahaya lembayung (UV) terkena pada kulit da
lam tempoh secukupnya se
tiap hari.
SEANUTS adalah kajian menyeluruh mengenai nu
trisi membabitkan seramai 3,542 kanakkanak berusia antara enam bulan hingga 12 tahun dari kawasan bandar dan luar bandar di seluruh negara.
Ia dijalankan dengan kerjasama antara FrieslandCam
pina bersama empat pu
sat ka
jian dan u n i versiti a n
tara ^ bang
s a ,
kajian selama empat tahun itu membabitkan 16,744 kanakka
nak di empat negara rantau Asia Tenggara iaitu Malay
sia, Indonesia, Vietnam dan Thailand.
Kadar pengambilan nu
trien kanakkanak itu diuji melalui ujian darah, kiraan
lemak tubuh, imba
san ketumpatan tulang, pen
gambilan diet,
temu ramah
dengan ibu bapa dan mengam
kira aktiviti fi
zikal yang dilakukan dalam sehari.
K e t u a Program Sains Nutrisi Universiti
Kebangsaan Malaysia,
Profesor Dr Poh Bee Koon berkata, kajian berkenaan yang pertama seumpaman
ya pernah dijalankan di ne
gara ini.
Selain kadar vitamin D, kajian itu juga meliputi ke
sihatan kanakkanak secara menyeluruh termasuk kesi
hatan kanakkanak meliputi pengambilan nutrisi dalam
diet seharian dan berat ba
dan mereka.
Menerusi kajian berke
naan, seramai 20 peratus kanakkanak didapati men
galami masalah kegemukan melampau di negara ini ma
nakala hampir 50 peratus kanakkanak tidak menda
pat vitamin D mencukupi.
"Selain diet, paling pen
ting kanakkanak per
lu mendapat pendedahan secukupnya kepada pan
caran matahari tanpa se
barang perlindungan da
ripada krim pelindung UV
supaya vitamin D dapat di
hasilkan untuk menguatkan tulang dan membantu tum
besaran sihat.
"Ramai orang ambil mu
dah kerana mereka ingat berada di negara yang panas seperti Malaysia, mereka tentu akan dapat vitamin D tetapi mereka silap. Keban
yakan masa mereka hanya mendapat cahaya dan haba bukannya UV disebabkan sering melindungi diri dari pada matahari.
"Memang pelik kerana kita berada di negara yang menerima cahaya mata
hari sepanjang tahun tetapi
kanakkanak di sini masih mengalami masalah keku
rangan vitamin D.
"Keadaan ini berlaku ke
rana persepsi orang Asia ba
hawa kulit yang putih men
jadi lambang kepada rupa paras yang menawan. Kita sentiasa menghalang caha
ya matahari terkena pada kulit sedangkan tubuh me
merlukan cahaya matahari untuk ditukarkan kepada vitamin D," katanya pada pembentangan mengenai hasil kajian itu pada majlis anjuran Dutch Lady Malaysia yang turut dihadiri Pengarah Urusannya Rahul Colaco.
Kata Dr Poh, ibu bapa per
lu membenarkan anak me
reka bermain di luar supaya mereka terdedah kepada cahaya matahari. Jika tidak pertumbuhan mungkin ter
bantut menyebabkan anak mereka mempunyai keting
gian serta IQ yang rendah.
Apa yang penting ka
tanya, kanakkanak perlu membesar secara konsisten dan mereka perlu dirujuk
kepada doktor pediatnk dari semasa ke semasa biarpun dalam keadaan sihat bagi memastikan pertumbuhan yang sihat.
"Ibu bapa juga perlu ber
henti menyuruh anak duduk diam sebaliknya mengga
lakkan aktiviti kecergasan dan bermain di luar kerana ia penting untuk pertumbu
han fizikal dan IQ yang sihat.
"Tidak banyak makanan yang mengandungi vitamin D secara semula jadi anta
ranya ikan berlemak dan or
gan dalaman. Satusatunya sumber makanan terbaik
yang menyalurkan vitamin D kepada tubuh adalah susu,
tidak kira apa jenis susu
sama ada penuh lemak atau tepung," katanya.
Menurutnya, kajian mendapati kanakkanak yang aktif dan sihat mem
punyai IQ lebih baik se
mentara kanakkanak ku
rang nutrisi mempunyai IQ tiga kali lebih rendah ma
nakala kanakkanak yang memiliki berat badan ber
lebihan pula mempunyai IQ dua kali rendah.
Pakar perunding pedia
trik Dr Yong Junina Fadzil berkata, dalam kalangan kanakkanak, pengambilan pemakanan seimbang boleh menentukan sama ada me
reka mendapat nutrien dan vitamin D secukupnya da
ripada diet mereka.
Namun katanya, kajian yang dijalankan itu men
dapati terdapat dua kategori kanakkanak yang dike
nal pasti mengamalkan pemakanan tidak sihat se
terusnya menjejaskan nu
trien atau kandungan vi
tamin D iaitu kurang berat badan atau terlebih berat badan.
"Aktiviti luar juga mem
bantu memberikan tulang yang sihat dan pemaka
nan seimbang membantu vitamin D diproses dalam badan. Keadaan ekonomi yang semakin baik mem
buatkan semakin ramai kanakkanak menjadi ge muk kerana makan dengan banyak selain tidak keluar rumah untuk melakukan aktiviti beriadah atau ber
main.
"Sikap ibu bapa yang ter
lalu risau dengan keselama
tan anak juga menyebabkan mereka terkurung di rumah dan hanya bermain per
mainan video atau menon
tontelevisyen.
"Keadaan itu menjejas
kan kesihatan anak. Ka
nakkanak yang memiliki berat badan berlebihan se
lalunya akan membesar se
bagai individu yang gemuk
dan ini boleh menjejaskan potensi diri mereka," katanya.
Menurutnya, kanak
kanak di Malaysia Tbukan saja kekurangan vitamin D kerana kurang pendedahan kepada matahari kerana ti
dak keluar bermain, ia juga boleh disebabkan faktor je
rebu yang memaksa mereka duduk di dalam bangunan.
Mengikut teori, seseorang perlu terdedah kepada pan
caran matahari sekurang kurangnya selama 20 minit sehari untuk mendapat vita
min D mencukupi, namun ia sebenarnya bergantung ke
pada warna kulit seseorang iaitu mereka yang lebih gelap perlukan masa pendedahan lebih panjang.
"Kanakkanak perlu membesar pada kadar nor
mal dan mengikut berat ba
dan ketika lahir. Kalau berat badan naik dengan terlalu pantas, ia juga tidak bagus untuk mereka. Apa yang penting mereka harus aktif, berat badan meningkat, tin
ggi meningkat dan sihat.
"Kadangkala ibu bapa perlu diberi nasihat supaya tidak terlalu risau menge
nai anak mereka kerana ada yang datang berjumpa do
ktor dan mengatakan 'anak mereka tidak mahu makan apaapa sedangkan anak mereka mungkin tidak mahu makan nasi tetapi mengambil roti. Ia sepatut
nya tidak memberi sebarang masalah kerana kedua
duanya adalah karbohidrat,"
katanya.
Dr Yong berkata, kanak
kanak disaran aktif di luar rumah sekurangkurang
nya satu jam sehari untuk memastikan pertumbuhan yang sihat. Ini bagi memas
tikan badan mendapat vita
min D yang cukup serta be
rat badan yang ideal.
Jika badan tidak men
dapat vitamin D mencuku
pi, kalsium kurang dise
rap sehingga badan akan menyerap kalsium yang ada pada tulang. Kesan jang
ka panjang adalah penya
kit riket dalam kalangan
kanakkanak dan osteo
porosis ketika usia lanjut terutama dalam kalangan
wanita.
"Kanakkanak adalati masa depan negara. Mem
bantu pertumbuhan nor
mal mereka bermakna kita
membantu IQ mereka dan masa depan yang lebih cerah untuk mereka," katanya.
Sementara itu, tenaga pengajar fizikal dan sukan daripada Kementerian Pe
lajaran, Dr Mehander Sing berkata, ibu bapa memper
cayai mitos bahawa kanak
kanak sememangnya aktif dan tidak perlu keluar ru
mah dan menyertai aktiviti riadah sedangkan ia seba
liknya.
Kanakkanak zaman moden amat berbeza dengan kanakkanak zaman dulu
yang lebih banyak berge
rak termasuk berjalan kaki ke sekolah atau bermain permainan kampung yang lasak sehingga tidak perlu menyertai sebarang kelab sukan.
"Ketika ini, satusatunya aktiviti luar mereka dise
diakan pihak sekolah. Ibu bapa perlu menyokong ak
tiviti fizikal kerana ia dapat meningkatkan pengajaran di
dalam kelas.
"Kanakkanak bermain mengikut rentak mere
ka dan tidak boleh dipaksa mengikuti aktiviti secara berterusan. Biarkan mere
ka bermain di luar sehingga puas. Biar mereka aktif dan berlari ke sanasini kerana
la memang ada dalam naluri
mereka.
"Jika ibu bapa sentia
sa suruh anakanak duduk diam, mereka akan seca
ra perlahanlahan menja
di pasif. Mereka sepatutnya dibiarkan bermain apa saja asalkan mereka bergerak aktif dan sihat," katanya.
Menurutnya, kajian membuktikan kanakkanak yang pasif akan membesar menjadi orang dewasa yang pasif seterusnya merenca
tkan potensi mereka untuk muncul sebagai individu berjaya.
TPada masa sama, harus diberi perhatian usia kri
tikal dalam memastikan
perkembangan yang sihat fizikal dan mental adalah antara empat tahun hingga akhir remaja.
Headline Kurang nutrisi rendah IQ MediaTitle Harian Metro
Date 30 Apr 2014
u.—i".i—l.'ui_."j.... b l n ■«. j ' jk?* « J*J
Pengambilan vitamin D mencukupi dapat
mengelak masalah pertumbuhan anak terbantut
»18&19
Headline Kurang nutrisi rendah IQ MediaTitle Harian Metro
Date 30 Apr 2014